Haber

Rüyada yeşil elektrikle uçmak

Elektrikli uçak, jet motorlu uçağın icadından bu yana havacılıktaki en büyük devrim olabilir. Ancak yolcu taşımacılığında yaygın olarak kullanılması zaman alacak gibi görünüyor. En değerli konu pil ömrü. Aşırı miktarda gazyağı tüketen Concorde, bazılarına göre hala uçakların kralı. Bazı uçak ve havacılık tutkunlarına göre tüm zamanların en modern ve keyifli uçağı, aynı zamanda mütevazı ve sürdürülebilir uçuşun ilk nesli olan Alice isimli elektrikli uçak, tepenin yeni sahibi oldu. 27 Eylül 2022’de Washington Moses Lake Havalimanı’ndan ilk uçuşunu gerçekleştiren Alice, havacılık tarihindeki yolculuğuna başladı.

Dokuz koltuklu Alice, İsrail’de kurulan ve şu anda ABD Pasifik Kuzeybatısında bulunan ve bugüne kadar yalnızca pil gücüyle uçmak üzere tasarlanmış Eviation tarafından üretilen tek ticari uçaktır. Alice çok çekici görünüyor, ancak estetik tasarım yalnızca uçuş özelliklerini optimize etmeye hizmet ediyor.

Pil sorunu

Kanatları ve kuyruğuyla dev bir tüpü andıran Alice, klasik uçak tasarımının ötesine geçiyor. Keskin bir şekilde parçalanmış burnu, uzun dar kanatları ve ortası geniş ve geriye gerçekten sivrilen gövdesi ile ince bir balinayı andırıyor. Gövdenin şekli, pillerin üç buçuk tonun üzerindeki muazzam yükünü kaldırmaya yardımcı olmak için ekstra kaldırma sağlar. T şeklindeki kuyruk ünitesine her biri 634 kW (850 beygir) gücünde iki adet Magni650 elektrik motoru takılı ve bu motorların saatte 407 km seyir hızına ulaşması amaçlanıyor. Gövde ayrıca bir elektrik motoru ile donatılmıştır.

Ancak tüm estetik çekiciliğine rağmen elektrikli uçakların en büyük sorunu Alice’te de kendini gösteriyor: Piller hâlâ çok büyük, çok ağır ve uzun uçuşlar için gereken enerjiyi sağlamaktan çok uzak. Sadece sekiz dakika süren başarılı ilk uçuşun ardından şirket, hedeflediği menzili neredeyse yarı yarıya azalttı: Daha önce 815 kilometre olarak belirlenen uçuş hedefi, şimdi 445 kilometreye indirildi.

Bu, elektrikli uçakların başlangıçta yalnızca ikincil pazarlarda bulunacağı anlamına gelir. Ancak bu yeni nesil uçaklar hala rağbet görüyor. Sistemler Enstitüsü başkanı Björn Nagel, “Tamamen elektrikli uçuş fikri çok çekici. Örneğin, pilleri rüzgar enerjisinden elektrikle şarj ederseniz, yüzde 90 gibi çok yüksek bir elektrik verimliliğine sahip olabilirsiniz” diyor. Hamburg’daki Alman Havacılık ve Uzay Merkezi’ndeki (DLR) mimariler.

Siparişler yavaş yavaş artıyor

Eviation CEO’su Gregory Davis, “Pil teknolojisinin tahmin ettiğimiz gibi gelişmeye devam etmesi ve sertifikasyonun programa uygun olması koşuluyla, Alice’in müşterilere ilk teslimatlarının 2027’de yapılması planlanıyor” dedi. Belli bir müşteri portföyü şimdiden oluşmaya başladı ve siparişler giderek artıyor: ABD’li Cape Air şirketi 75 siparişle ilk alıcı olurken, charter şirketi GlobalX Airlines ilk etapta 50 Alices siparişi verdi. Deutsche Post, kargo şirketi DHL için 12 kargo uçağı sipariş etti. Air New Zealand 23 adet Alice siparişi verirken, Ocak ayı ortasında Meksika’dan 30 yeni sipariş verildi.

Ancak elektrikli uçakların gelişimi Alice ile sınırlı değil. Münih yakınlarındaki Ottobrunn’daki Airbus tesisleri, hava taksileri için çeşitli hibrit tahrikler üzerinde laboratuvar testleri yürütüyor. Rolls-Royce Electrical da buradan birkaç kilometre uzaklıktaki Neuperlach’taki Siemens kampüsünde havacılığın geleceğine yönelik Ar-Ge faaliyetleri yürütüyor. Rolls-Royce, bir süredir RRP200D adlı elektrikli uçak prototipi üzerinde çeşitli testler yürütüyordu.

Havacılıkta bir devrimin habercisi mi?

Elektrikli tahrik sistemine sahip, sürdürülebilir, çevre dostu “yeşil” bir yolcu uçağı arayışında çok ilerleme kaydedilmiş olsa da, bu çalışmaların yolcu taşımacılığına uyarlanması artık pratik olarak imkansız. Giderek daha popüler hale gelen elektrikli arabalarda olduğu gibi, uçakların mümkün olduğunca yeşil pil gücüyle çalışması kulağa hoş geliyor. Nitekim hem AB’nin hem de bazı havacılık şirketlerinin 2035 yılına kadar iklim dostu ve sürdürülebilir hava taşımacılığına ulaşmak için koyduğu tez hedefleri de söz konusu. Ancak DLR’den Björn Nagel, kısa ve orta vadede bu hedeflere ulaşmanın zor olacağını düşünüyor ve “Tamamen elektrikli yolcu taşımacılığı uçuşları konusunda çok iyimser değiliz” diyor. Rolls-Royce’ta hava çok daha olumlu. Tamamen elektrikli, dokuz koltuklu pervaneli uçak Tecnam P-Volt’un, muhtemelen 2026’da Norveç bölgesel havayolu şirketi Widerøe altında tarifeli uçuşlara başlaması planlanıyor.

Tüm bu gelişmeler, 1937 yılında jet motorunun icadından bu yana uçak motorlarında yaşanan en büyük devrimin habercisi olarak görülüyor.

Şüphecilik ve iyimserlik arasında…

Tecnam P-Volt, öngörülen 30 dakikalık güç rezervi de dahil olmak üzere tek pil şarjıyla 150 kilometreden fazla uçuş menzili hedefliyor. Bu, Norveç’te bazı kısa mesafelere hizmet vermek için yeterli olabilir. Ancak daha uzun mesafeli uçuşlar için yetersiz kalacağı aşikar.

Lars Enghardt, “Elektrik pili olan ve menzil sorunu nedeniyle yalnızca belirli ikincil alanlarda hizmet edebilen herhangi bir şeye şüpheyle yaklaşıyorum. Yakın gelecekte enerji yoğunluğunda önemli bir artış olan herhangi bir pil görmeyeceğiz,” diyor. Cottbus’taki DLR Elektrikli Uzay Tahrik Sistemleri Enstitüsü Başkanı. Daha uzun aralıklar ve daha büyük uçaklar için hibrit elektrik konsepti deneyleri daha uygun görünmektedir.

Ancak Grazia Vittadini yeşil elektrikli uçaklar konusunda hâlâ iyimser. Daha önce Airbus’ta aynı görevi yürüten Rolls-Royce teknoloji yöneticisi Vittadini, bu olumlu bakış açısını şu şekilde açıklıyor: “Elektrikli uçuş konusunda ciddiyiz ve yavaş yavaş bunun için mantıklı uygulamalar bulacağız. 2035 yılına kadar her şeyi göreceğiz – elektrikli, 30 kişilik uçaklar uçuyor. Norveç’imiz bu konuda Avrupa’da mutlak bir öncü.”

Yeşil elektrikle uçma yarışı tüm hızıyla devam ediyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu